Twee weken in Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Iris Miedema - WaarBenJij.nu Twee weken in Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Iris Miedema - WaarBenJij.nu

Twee weken in Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Iris

20 Mei 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

We zijn nu iets meer dan twee weken in Cambodja, maar het voelt alsof we er al een maand zijn. Cambodja is een stuk armer dan Vietnam en dat merk je wel gelijk. Het meest schrijnende vond ik de kinderen die naar je tafel komen als je aan het eten bent. Ze werken tot laat en zijn vaak de leeftijd van Hanke of Siebe. Veel mensen vinden het leuk om met de kinderen te praten, dingen van ze te kopen en foto's met ze te maken, maar in mijn ogen werk je zo kinderarbeid in de hand. Ik probeer ze altijd te vertellen dat ze naar huis moeten gaan en moeten gaan slapen, maar ze zijn nog niet oud genoeg om te begrijpen dat kinderen niet 's avonds laat op straat dingen horen te verkopen. Kinderen zijn geen toeristische attracties, maar niet alle reizigers begrijpen dat.
Goed dat gezegd hebbende is Cambodja verder een heel fijn land! Het eten vind ik heerlijk (Amok, een soort curry, is vaak goddelijk), het weer is WARM (35+) en de stranden... Mooi! Daar zo meer over. Na Vietnam zijn we eerst een aantal dagen in Pnom Phen, de hoofdstad, geweest. Vooral de royal palace is een mooi gezicht. Helaas zijn alle gebouwen vrij nieuw, omdat de nieuwe koning de houten gebouwen (die waarschijnlijk in slechte conditie waren) laten vervangen voor beton en cement. Het voelt daardoor wat minder authentiek, maar toegegeven, het is nog steeds een mooi gezicht. Tussen de tempels hebben we daar ook onze eerste aap gespot, die liep daar lekker rond in de tuin. In Pnohm Phen hebben we ook een bezoek gebracht aan de killing fields. Vanaf 1970 kwam de Rode Khmer aan de macht in Cambodja. Deze groepering wilde een communistisch samenleving, die alleen maar bestond uit boeren. Familie, status en geld waren niet belangrijk. Families werden bij voorkeur uit elkaar gehaald, geld werd afgeschaft en er waren geen openbare markten meer. Voor een natie van boeren is intelligentie ook niet van belang: daarom begonnen ze iedereen die ook maar een tijdje gestudeerd had te executeren. Dokters, politici, professoren, etc. In een later stadium begonnen ze ook hun eigen 'kamaraden' te verraden en te executeren. In een kleine vier jaar zijn toen zo'n vier miljoen mensen, grofweg een derde van de bevolking, geëxecuteerd. En dan te bedenken dat dit nog maar 40 jaar geleden allemaal plaatsvond! The killing fields bij Pnohm Phen is een van de plekken waar de executies plaatsvonden. In een rustige boomgaard vind je er nu de massagraven en een monument met 8000 schedels die zijn opgegraven. Na deze heftige middag konden we ook nog naar een oude gevangenis: dit wordt vaak gecombineerd, maar we hadden wel genoeg gruwel gehad voor een dag en zijn een rondje over de markt gaan lopen.
Na al het harde reizen vonden we dat we wel een weekendje stand verdiend hadden en zijn we afgereisd naar Sihanoukville. De bus uit waren we een kant in gelopen waar veel hotels stonden op de kaart. We gingen daar eerst even zitten voor een biertje en wat frietjes maar toen viel ons op dat hier alleen maar Ladyboys rondliepen en oude westerse mannen met veel te jonge (niet minderjarig, maar toch te jong voor hun leeftijd) aziatische dames aan hun arm. Bleek dat deze kant van de stad bekend stond om zijn stripclubs en Ladyboy scene. We zijn maar snel weer weggerend en een tuk-tuk genomen zo ver mogelijk weg van die plek. We zijn naar 'Otres beach' gegaan en dat is me toch een stukje paradijs. De stranden zijn wit en het water is ongelofelijk helder en warm! Het is in het begin heel ondiep waardoor het water flink opwarmt. Dit voelt raar in het begin maar werkt heel ontspannend. Verder hebben we een avond zoveel BBQ gegeten dat we de hele nacht wakker hebben gelegen van de maagpijn (maar het wel lekker...!!) en gewoon heerlijk op het strand gezeten.
Na Sihanoukville was het weer tijd om wat te ondernemen en zijn we naar Kampong Chnang gegaan (Kampong = haven, Chnang = iets met pottenbakken). Hier hebben we de floating villages bezocht. We dachten lekker vroeg te gaan en de hitte voor te zijn, dus stonden we 9u bij de boot, maar wat was het warm! We waren natuurlijk een hoofddeksel vergeten mee te nemen en we zaten midden op het water. De floating villages waren een heel leuk gezicht. Allemaal huizen op palen in het water, kippenhokken op het water en kleine kinderen die in bootjes heen een weer varen (naar school?). Het tweede uur van onze tour hebben we maar afgelast omdat we geen zonnesteek op wilden lopen.
Onze volgende stop was Battambang. We hebben hier een bijzonder natuurlijkverschijnsel gezien: de bat cave. In een grot in de buurt zitten zo'n 4 miljoen vleermuizen. Om 17:30 vliegen ze allemaal tegelijk naar buiten (om te gaan clubben volgens de locals). We hebben voor de grot gezeten en de zwermen naar buiten zien komen: het hield maar niet op! Als je vervolgens met de tuktuk wegrijdt zie je een grote zwarte zwerm in de lucht: allemaal vleermuizen! Leuk om gezien te hebben (animal planet zou er een filmpje van hebben gemaakt, misschien is die te vinden op youtube?). Gelukkig stonden we op een veilig afstand en zijn we niet gebeten door een rabide vleermuis. Wat is de kans daar nou op? 1 op 4 miljoen...? :)
Na Battambang was het tijd om naar de grootste trekpleister van Cambodja af te reizen: Siem Reap, waar de Angkor tempels zijn. Volgens onze reisboekjes kan "niks je voorbereiden op de grootsheid van Angkor wat". Nu weet ik niet of ik het zo zou omschrijven, maar Angkor (het hele gebied) is qua sites die we tot nu toe gezien hebben moeilijk te overtreffen. De tempels zijn allemaal zo waanzinnig groot en mooi en allemaal weer verschillend. De eerste dag zijn we naar Bayon geweest, de tempel met de grote gezichten in steen. Dit is toch wel mijn favoriet. De gezichten hebben een soort flauwe glimlach die een kalmte uitstralen terwijl het gebouw enorm en indrukwekkend is. Er zijn vast mensen die beter kunnen omschrijven wat ik bedoel; maar het was heel vet gewoon! De rest van de dag hebben we het grote circuit gedaan. Een route waaraan veel tempel liggen. We zijn onder andere ook bij Ta Prohm geweest, de Tomb Raider tempel! Deze tempel is in de loop der jaren niet goed onderhouden en daarom groeien er overal bomen over de tempelmuren heen. Een prachtig gezicht! Na de hele dag gezwoegd te hebben in de hitte (ik wist niet dat mijn onderbenen zelfs konden zweten) zijn we voldaan lekker ons zwembad in gedoken. De tweede dag angkor (onze pas was drie dagen geldig) hebben we doorgebracht bij de oudste tempels bij het dorpje Roulous. Deze tempels zijn een stuk simpeler, maar daarom niet minder bijzonder. Zonsondergang hebben we bij Angkor Wat bekeken. Helaas zat er een enorme wolk voor de zon en hebben we maar een klein stukje meegekregen. De derde dag zijn we om 4:30 opgestaan om zonsopgang te zien bij Angkor. Weer was het een beetje bewolkt, maar we hebben toch wat leuke plaatjes geschoten! Daarna hebben we een tourguide genomen om net iets meer te weten van de tempel en dat was erg leuk! Hij heeft ons veel verteld over de bouw en achitectuur van de tempel en nam ons ook meer door wat hindoeïstische verhalen én heeft de hele geschiedenis van Cambodja er ook bij verteld. De rest van de dag zijn we naar Banteay Srei geweest, onze laatste tempel. Deze tempel ligt 38 km verderop en heeft hele fijne reliëfs en volgens de boekjes moet dat wel werk van vrouwenhanden zijn geweest. Daarna lekker thuis bijgekomen van het vroege opstaan en heerlijke pizza gegeten! Het beste eraan was dat er normale spinazie opzat! Ik was alweer vergeten hoe dat smaakte! Hier hebben ze 'morning glory' een soort water spinzie geloof ik, wat ze altijd met veel knoflook opbakken (ook niet verkeerd maar het was fijn weer echte spinazie te eten!).
Vandaag een rustdag. We moeten nu even bedenken wat we hierna gaan doen. We hebben nog een kleine twee weken voordat we in Bangkok moeten zijn, dus we gaan kijken of we in Zuid Thailand wat leuks kunnen vinden! Dat wordt een verrassing voor de volgende keer!
Ik ga proberen zo de foto's up te loaden, maar internet is behoorlijk traag, dus verwacht er niet te veel!

Tot schrijfs! :D

• 20 Mei 2014 - 12:10

Mama:

Geweldig verlag! Mooie foto's! Indrukwekkend allemaal.
    Veel plezier met de rest van de reis! Liefs, mama

• 20 Mei 2014 - 21:38

Suzanne:

Prachtige foto's!! Erg leuk de Tomb-raider style ;)
    Klinkt allemaal heel goed :D

Als jullie naar Thailand gaan, kijken jullie dan wel een beetje uit? Gister is het krijgsrecht ingevoerd (of wel de politie en militairen zijn nu de baas ipv de regering (de welbekende coup-truc)), dus niets politieks beladen zeggen ja?! ;)

• 23 Mei 2014 - 13:00

Daan:

Awesome!!

• 27 Mei 2014 - 20:18

Martine Miedema:

Lieve Iris, wat een belevenissen zeg, indrukwekkend allemaal. Wat geweldig die koppen op die tempels. Hoe kregen ze het voor elkaar!!!. Ja, een vreselijke geschiedenis van die "killing fields". Ik kan me zo goed voorstellen dat je daar heel naar van wordt.....Geniet nog van jullie laatste weken daar. Liefs en een dikke knuffel van oma, net terug van 2 weken Kos.

• 31 Mei 2014 - 22:47

Anneke De Ruiter:

ik zit even in de schemering op deze 31e mei nog een keer je verslagen door te lezen Iris; al weer de laatste dag van mei vandaag! van mij mag die mei maand altijd wel dubbel zo lang zijn maar helaas; zo werkt het niet. mooi om al jullie ervaringen zo te mogen lezen; 2 juni vliegt Rub naar China en 3 juni jij naar Indonesie; nog heel veel plezier wens ik jou in Indonesie; kan je weer een mooi land toevoegen aan deze fantastische reis!