Vulkanen, Bali, Gili's en Lombok - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Iris Miedema - WaarBenJij.nu Vulkanen, Bali, Gili's en Lombok - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Iris Miedema - WaarBenJij.nu

Vulkanen, Bali, Gili's en Lombok

Blijf op de hoogte en volg Iris

30 Juni 2014 | Indonesië, Batavia

Lieve bloglezers,

Wat gaat de tijd snel voorbij als je leuke dingen doet! Vandaag zijn mijn laatste uren in Jakarta aangebroken. Dinsdagochtend 7u Nederlandse tijd ben ik hopelijk weer in Nederland.
Sinds mijn laatste blog weet ik ook eindelijk dat ik de Master of Oncology mag gaan doen vanaf September! Heel veel zin in! En verder hoorde ik gister dat mijn Abstract is geaccepteerd voor een congres in Istandbul als een van de 24 uit 182 aanmeldingen! Na de overwinning van Nederland gisteravond is mijn stemming dus uiterst positief en heb ik zin om weer terug te komen!
Na Yogyakarta zijn we naar twee vulkanen geweest: Bromo en Ijen. De toermaatschappij waarmee we gingen was ronduit afschuwelijk. Ze lichten je op waar je bij staat, maar er valt weinig aan te doen. Onze ac-minibus van 10u werd een busritje met in het begin geen airco en duurde uiteindelijk 16u. Verder was het hotel dat we geboekt hadden vol toen we daar om 1u 's nachts aankwamen en werden we in een goedkoop kamertje gezet en kregen we later geen geld terug en toen ik daar iets over zei werd er daarna gedreigd ons de bus uit te zetten naar Ijen... Goed na een korte nachtrust hebben we zonsopgang op Bromo gekeken. Het uitzicht was prachtig, maar waarom dat nou per se bij zonsopgang moet... Dat is echt een hype hier in Indonesie. Alles is mooier bij zonsopgang blijkbaar. Daarna zijn we naar de vulkaan toegereden en omhoog naar de rand van de krater gelopen. Dat was heel bijzonder: je zie de rook uit de krater opstijgen en het landschap om je heen ziet er heel apart en maanachtig uit. De volgende dag zijn we naar Ijen geweest. Uit deze vulkaan komt zwavel vrij en er is een zwavelmeer wat helderblauw is. De omgeving met bergen is prachtig en de combinatie van kleuren is geweldig (google maar even want ik heb op dit moment nog geen foto's). We zijn ook naar de rand van de krater gelopen naar de plek waar de mijnwerkers de vaste zwavel weghakken en dan in ladingen van 60-90kg de krater uit en de berg af dragen in rieten mandjes. Wat een zwaar werk! En dan liepen ze gewoon lekker op slippertjes... Toen we daar beneden stonden waar de zwavel vrij kwam, draaide opeens de wind en werden we omringd door een zwavel wolk. Het prikte echt enorm in mijn keel en ogen en ik kon mijn voeten niet zien. Gelukkig hadden we een mijnwerkertje wat geld betaald om onze gids te zijn en trok hij me aan mijn jas uit de wolk. Geen fijn gevoel en het is ook lastig om te ademen met die zwavel in de lucht. Dat gezegd was Ijen echt een prachtig gezet, een van de mooiste dingen die ik heb gezien op deze reis.
Na Ijen zijn we naar Bali gegaan en zijn we even bijgekomen in het kustplaatsje Lovina. Daar hebben we afscheid genomen van Koen, die ging duiken, en zijn we met een prive auto een tour gaan doen. We kwamen langs prachtige rijstvelden, hot springs, waterval, apengroepen langs de weg, budhistische tempels, twin lake (mooi uitzicht) en een koffieplantage waar ik kopi luwak heb gedronken. Dit is de duurste koffie ter wereld en wordt gemaakt doordat een soort katachtigen de koffiebonen opeten en vervolgens uitpoepen. Van de gefermenteerde bonen wordt vervolgens koffie gemaakt. Het was best lekker! :) Onze chauffeur heten Siget en was super aardig en gezellig en heeft ons na onze avonturen afgezet in Ubud.
In Ubud zijn we toen die avond gelijk naar een culturele voorstelling gerend. We hadden namelijk 15min om te eten (ik heb nog nooit zo snel noodles gegeten) en we kwamen gelukkig precies op tijd aan. Het was een voorstelling waar 40 mannen, de muziek verzorgden door allemaal chants the zingen (ritmische woorden zeggen met verschillende groepen door elkaar heen). De voorstelling liet scene's uit de Ramayana zien, waar we al bekend mee waren. De kostuums waren heel mooi en het dansen was heel leuk om te zien. Aan het einde liep een man op een paard ook nog door een stapel gloeiend hete kolen en dat maakte het plaatje compleet. Die avond hebben we toen de wedstrijd tegen Australie gekeken en de dag daarna zijn we nog even door Ubud gelopen, maar rond 12u de bus gepakt naar Kuta.
In Kuta waren namelijk Kath & George weer aangekomen! We hebben een hele leuke avond gehad en de volgende dag zijn we naar de Gili's gegaan. Daar hebben we een paar heerlijke dagen met zn allen doorgebracht. Eerst op Gili Trawangan, het party eiland. Hier hebben we ook de wedstrijd tegen Chili gekeken met ongeveer 60 Nederlanders en 30 Chilenen. Die Chilenen maken me toch een lawaai!! Ze zingen echt super veel liedjes en hadden ook een lege waterton om op te slaan. De sfeer was erg gezellig en na de wedstrijd zijn Lisa en ik even netjes handjes gaan geven aan de Chilenen (en kregen we natuurlijk gelijk twee zoenen erbij). Op Gili T hebben we ook een snorkel trip gedaan. Ik vond het echt super super leuk (Lisa had al veeeeel meer gezien in Australie dus die was al wat gewend). Ik heb allerlei soorten vissen gezien (veel van finding Nemo oa) en ook vlakbij een schilpad gezwommen! Geweldig!
Na Gili T zijn we naar Kuta (zelfde naam andere plaats) op Lombok gegaan. We hebben daar een scooter gehuurd en we zijn naar een strandje gereden om te surfen. Lomnok is echt geweldig om doorheen te rijden. De weg langs te kust heeft uitstekend asfalt (dat is bijzonder voor Azie) en de route is prachtig. Je ziet alle baaitjes liggen en langs de weg lopen koeien, kinderen, geiten, noem maar op. Het surfen ging dit keer wat minderen. De golven waren te sterk en klapten heel snel om. Na een paar keer helemaal door de wasmachine te zijn gehaald zijn we er maar mee opgehouden en hebben we de rest van de dag op het strand een potje voetbal gespeeld met locals en van zand een vliegtuig gemaakt. Op het strand kwamen we overigens ook twee mensen tegen die we op onze allereerste dag in Jakarta hadden ontmoet. Wat een toeval! Die avond hebben we bij onze homestay wat muziek geluisterd en tequila gedronken. We hadden namelijk van een Australier een fles Patron gekregen (100 dollar tequila fles). Hij kon het niet meenemen in het vliegtuig en wij wilden het graag van hem overnemen. Het was een erg gezellige avond. De volgende ochtend zijn we toen veel te vroeg weer vertrokken richting het vliegveld op Lombok. We zijn toen naar Jakarta gevlogen. Gister heb ik de wedstrijd gekeken met wat Nederlanders in het SIx degrees hostel. Wat spannend zeg, oef!
Zo nu zit ik helemaal gepakt en klaar om te gaan in het hostel. Ik pak zo een taxi en dat was het dan! Ik ga het reizen wel missen, maar zoals ik al zei: genoeg om naar uit te kijken! Onder andere ook 26juli naar USA om mijn allerliefste zus weer te zien!!

Heel veel liefs vanuit Jakarta en ik hoop jullie allemaal binnenkort weer te zien als ik thuis ben!

Iris

  • 30 Juni 2014 - 18:36

    Mama:

    Geweldig Iris, wat een resi. Ik ben benieuwd naar je indrukken en foto's. Maar eerst weer veilig hier morgen! Liefs, mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Iris

Actief sinds 16 Maart 2014
Verslag gelezen: 1760
Totaal aantal bezoekers 7347

Voorgaande reizen:

24 Maart 2014 - 30 Juni 2014

Laos, Vietnam, Cambodja & Indonesië

Landen bezocht: