Indonesie: Java - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Iris Miedema - WaarBenJij.nu Indonesie: Java - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Iris Miedema - WaarBenJij.nu

Indonesie: Java

Blijf op de hoogte en volg Iris

13 Juni 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Lieve lezers,

Ondertussen vertoeven we al 10 dagen in het heerlijke Indonesie. Het eerste wat me gelijk opviel is de enorme gastvrijheid van de mensen hier. Sta je twee seconden naar je kaart te kijken, dan komen er gelijk mensen aan om je op weg te helpen en ze willen er niet eens geld voor hebben! Verder lacht iedereen continu en voel ik me gewoon echt op mn gemak! :D
In Jakarta zijn we een dag met een groepje mensen van het hostel een beetje wezen rondkijken. Het hostel was echt geweldig (six degrees hostel= aanrader!!). De staff was zo vriendelijk en het ontbijt heerlijk (NUTELLA :D). We zijn in Jakarta naar het vrijheidsmonument geweest en naar het oude Nederlandse deel van de stad; Kota. Leuke Nederlandse huizen en een oude hangbrug (net Amsterdam!), maar helaas compleet vervallen en smerig geworden. Snel weer weg dus!
De volgende dag zijn we naar Bandung geweest. Een heel gedoe om hier transport te regelen hebben we gemerkt. Bandung is ook een grote smerige stad, maar we zijn naar een leuke Angklung performance geweest. Dit is een traditioneel bamboe instrument waar we zelf ook nog even op mochten spelen. De dag daarna zijn we doorgegaan naar Pangandarang. In de bus kwamen we Kathrine en George tegen, een stel van Wales. Omdat we 's avonds aankwamen zijn we toen naar hetzelfde hotel gegaan. Daar kwamen we een lokale jongen tegen: Kurnia. Hij leidde de tours en is ook surfinstructeur. Kurnia deed de dag erna de Green Canyon tour (hadden we goede dingen over gehoord) en daar hebben we ons gelijk voor aangemeld, samen met Kath&George. Bij de tour kwamen we ook een andere Nederlandse jongen tegen Koen. De tour was heel erg leuk. Eerst reden we met een motorbike door stoffige weggetjes naar ons startpunt. Daar kregen we beschermende kleding aan en zwemvesten. Een busje bracht ons 5km verder de rivier op en vanaf daar zijn we stroomafwaarts gaan drijven/zwemmen/bodyraften. Tussendoor moest je over stenen heen klimmen en kon je af en toe springen (6m & 12m) wat heel vet was! Verder was er ook een draaikolk stroomversnelling waarbij je helemaal door elkaar gehusseld werd. Al met al een super vette tour en ook erg gelachen met de hele groep en Kurnia. De dag erna besloten we met hem te gaan surfen. Hij beweerde namelijk dat hij iedereen in een les kon leren te surfen. En.... dat lukte! :) Na 3 keer proberen stond ik en de rest van de les was super leuk. Ik kan nu redelijk zelfstandig de kleinere golven pakken. We zijn nog een dagje (met de gang) in Panganderang geweest en hebben toen met zn vijfen (Lisa, Kath&George en Koen) een busje gepakt naar Yogyakarta. We reden de hele nacht en werden toen 's ochtends gedropt bij de Borobudur: een Budhistische tempel met Budhas in stupas. Heel bijzonder! We werden hier ook belaagd door allemaal scholieren die met ons op de foto wilden wat grappig was maar ook licht irritant als je net wakker bent.
In Yogya zijn we nu een paar dagen. We hebben ondermeer de walking tour in de stad gedaan (naar het paleis van de sultan) en we zijn met scooters naar Mount Merapi gegaan en hebben daar opgedroogde lavastromen gezien.Gisteravond zijn we naar het Ramyana ballet geweest voor de Prambanan (Hinduistische tempel). Een heel bijzonder ballet op een hele bijzondere lokatie! Het verhaal was af en toe lastig te volgen, maar we kwamen een heel eind.
Morgen gaan we verder richten het Oosten. We gaan naar Mt. Bromo (vulkaan) en Iljen (vulkaan) en dan gelijk door naar Bali, allemaal in een tour van drie dagen, even wat tempo maken! ;)

Vanacht gaan we met de Pangandarang-gang Nederland-Spanje kijken en dan nemen we morgen afscheid van Kath&George. Gelukkig gaat Koen nog wel met ons mee. Ik wens jullie allemaal veel plezier met het kijken van de wedstrijd! Hup Holland Hup!

Liefs Iris

ps. ik heb niet al te veel foto's, omdat vooral andere mensen die gemaakt hebben, maar in ieder geval een paar van de green canyon een paar!

• 13 Juni 2014 - 08:11

Suzanne:

Lieve ier!

Geweldig :) Klinkt allemaal fantastisch en ook gezellig met andere mensen erbij! Ik ben super jaloers op je prambanan voorstelling, die hadden ed en ik toen net gemist... Ook vet dat je nog helemaal door naar t oosten gaat, bromo en ijen wil ik ook graag nog eens doen. Als je de boot naar bali neemt, zorg er dan even voor dat je niet onderin zit ja ivm kapseizen enzo? ;)

Heel leuk dat indo je bevalt!
    Groetjes ook aan lisa!!!
    Enjoy :)

• 13 Juni 2014 - 11:12

Mama:

Klinkt allemaal heel goed en leuk! Wat leuk dat je nu kunt surfen! Heel veel plezier verder, groetjes aan Lisa en liefs van mama

• 13 Juni 2014 - 13:18

Ruben:

Ok ok, wel wat intensiever dan in een reddingsvest de rivier afdrijven. Howel ik erbij blijf dat dat ook gewoon al heel chill is. Indonesiers klinken een stuk aardiger dan Chinezen in ieder geval, hoewel ik nu misschien nu een beetje generaliseer.

Heb je trouwens foto's van het apenleger in de toneelvoorstelling? Want laten we eerlijk zijn, in de Ramayana it's really all about the monkey army. ;)

• 14 Juni 2014 - 11:44

Martine Miedema:

Lieve Iris, fijn weer zo,n prachtig verslag van jou te lezen...Wat maak je toch een fantastische reis! Ik merk wel dat ik veel gemist heb in m'n leven! Nog heel veel plezier verder en maar veel leuke mensen ontmoeten! Knuffel van oma

• 15 Juni 2014 - 19:41

Suzanne Miedema:

Geweldige foto's trouwens :)