Hanoi en een fles met rum! - Reisverslag uit Cát Bà, Vietnam van Iris Miedema - WaarBenJij.nu Hanoi en een fles met rum! - Reisverslag uit Cát Bà, Vietnam van Iris Miedema - WaarBenJij.nu

Hanoi en een fles met rum!

Blijf op de hoogte en volg Iris

27 April 2014 | Vietnam, Cát Bà

28/4 eindelijk tijd om dit blog te uploaden, maar eigenlijk al een paar dagen geleden geschreven. Up to date informatie: we zijn nu in Hoi An en gaan vanavond naar Kon Tum. Foto's volgen ook nog, we moeten ergens een USB kabeltje zien te regelen! Zsm meer nieuws!!

Ja het vorige blog eindigde natuurlijk met een cliffhanger: was het wel of niet leuk in Hanoi? Ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met de stad. Aan de ene kant heb je heerlijk eten, is alles spotgoedkoop (denk aan "echte" voetbalshirts van alle teams en landen en north face jassen/tassen/spullen) en is het geweldig om op een straathoekje met wat Bia Hoi (straatbier) het verkeer voorbij te zien komen. Aan de andere kant zijn de mensen heel opdringering (you sit here! you buy stuff from me! my friend you buy t-shirt!) en is op de night market mijn geliefde telefoon met een mes uit mn rugzak ontvreemd. Daarna gelijk maar een mooie (north face,dat wel!) fanny pack aangeschaft (ja oma je had weer gelijk; maar die elastiekjes heb ik nooit gebruikt). De telefoon als gestolen opgeven was nog een hele klus. We zijn een paar keer heen en weer gedirigeerd tussen politiekantoren en de politie chef keek vooral heel boos en sloeg met zijn vinger op tafel als hij iets zei zodat we steeds dachten dat we in de problemen zaten. Hij belde bijvoorbeeld op een gegeven moment woedend (zo leek het) het hotel op en begon degene aan de andere kant uit te kafferen.Vervolgens bij het hotel bleek dat hij alleen gezegd had dat er geen papier was voor het report en of we 's middags terug konden komen. Na nog een paar van deze taferelen kreeg ik eindelijk mijn report met een stempel erop en werden we weggestuurd.
Toch was er genoeg te beleven in Hanoi en zijn we uiteindelijk 6 nachten gebleven. We hebben alles lopend gedaan en zijn bijna in elk uithoekje van de stad geweest. Een kleine opsomming van dingen die we gezien hebben:
- Hoan Kiem lake. Hier is midden op het meer een klein tempeltje gebouwd voor een Chinese keizer en een hele oude heilige schildpad is er opgezet (zijn voorouder heeft het gouden zwaard van de keizer afgepakt en is ermee onderwater verdwenen).Verderop in het meer is er ook een klein torentje (turtle tower).
- Wij zijn een dagje naar het Women's museum geweest. Staat aangeschreven als een van de beste musea van Azie en is gefocused op de rol die vrouwen hadden tijdens de oorlog, maar ook over het dagelijks leven, trouwen en het geloof. Het was zeker de moeite waard: erg interessant en weer wat anders dan andere musea hier.
- Temple of literature: in een andere uithoek van de stad staat dit kleine tempeltje. Het is een van de weinige dingen die de bombardementen overleefd hebben. Het voelde voor ons een beetje aan als zo'n tacky chinees restaurant, maar dit is natuurlijk het origineel! Binnen waren er veel draken, feniksen en schildpadden. Die zijn heillig, net als eenhoorns, maar die konden we nergens vinden... We willen eigenlijk voordat we nog naar huis gaan ook een heilige eenhoorn spotten!
- Ho Chi Minh: toen Ho Chi Minh overleed in 1969 wilde hij gecremeerd worden en uitgestrooid worden over zijn geboorte eiland. De regering dacht daar wat anders over. Ze hebben en enorm mausoleum voor hem gebouwd (blokkig gebouw met pilaren) en daarin ligt hij opgebaard. Wij zijn natuurlijk even een kijkje wezen nemen. Er is een enorme rij van voornamelijk Vietnamezen die langzaam doorschuifelt met als hoogtepunt het lichaam van Ho Chi Minh in een glazen kist. Een gek gezicht, maar wel bijzonder om te zien.

Na 6 dagen zijn we uit de drukte ontsnapt en zijn we naar Cat Ba eiland gegaan. Cat Ba is wat minder toeristisch dan Ha Long City en vanuit hier kun je ook tours boeken naar Ha Long Bay. De eerste dag hebben we hier een scooter gehuurd. Ik had nog nooit scooter gereden maar het was heel leuk en eigenlijk bijzonder makkelijk! Je bent gelijk een stuk vrijer en we konden gewoon overal heen zonder eerst een tour te hoeven boeken. We hebben met de scooter een beetje het eiland verkend. Er is een hospital cave: hier werden gewonden van de Vietcong tijdens de oorlog verzorgd. Vrij groot en ook met een mooi uitzicht over de vallei (zie foto!). Daarna zijn we doorgereden naar Cat Ba national park. Een zit hier een zeldzaam aapje, maar die zijn we helaas niet tegengekomen (sorry Hanke nog geen apen gezien!). Wel veel vlinders, salamanders, bijen, kikkers, krabben en muggen. De hike die ons aangeraden werd was ' frog lake' . Het was een hele pittige tocht met allemaal steile trappen. Eenmaal bij frog lake aangekomen was het, ja, een meertje in het oerwoud met wat bomen erin. Niet heel bijzonder. We hebben er ongeveer 4uur over gedaan en toen waren we helemaal kapot. Niet veel mooie dingen gezien, niet veel dieren gespot, maar we waren toch trots dat we het overleefd hebben!
Vrijdag zou het iets beter weer worden dus hadden we een tour geregeld door La Han Bay en Ha Long Bay. Goed weer betekent in het Vietnamees alleen iets als geen regen, het was helaas vrij mistig. Dat leverde wel weer wat interessante plaatjes op. We kwamen gelijk aan het begin langs een vissersdorp (floating village), dat ziet er echt prachtig uit met de bergen op de achtergrond! Verder hebben we twee stops gemaakt: bij de ene pakten we de kayak en hebben we tussen de eilandjes door gevaren en je kon op twee plekken door een cave kayakken. Dat klinkt heel spectaculair, maar dat viel een beetje tegen. Het is gewoon een grote doorgang onder een rots door. De tweede stop was bij een andere cave: hier konden we in lopen. We kregen zaklampen en om in de grot te komen moest je je door wat nauwe gaten wurmen. Dat onze gids de hele tijd riep "be carefull my head, my head" kon helaas niet voorkomen dat ik mijn hoofd toch een keer hard gestoten heb. De grot was heel mooi. Er loopt water door de rots heen en je ziet alle druppels aan het plafond hangen waardoor het plafond een blauwe gloed krijgt. Verder leven er ook wat beesten in de grot: spinnen, krabben en andere insecten. De rest van de dag hebben we op de boot uitgerust. Ruben heeft nog even gezwommen (ik vond het een beetje koud) en we zijn nog naar een fish farm geweest waar ze een vis van 60kilo hadden. Al met al lekker uitgerust teruggekomen.
Vandaag is het tijd om door te gaan naar het zuiden: Dong Hoi. Hier is in de buurt ook een national park Phon Nha-Ke Bang met hele mooie grotten. Daarover later meer! Tot schrijfs!

• 27 April 2014 - 11:36

Mama:

Interessante verhalen, jullie zijn zeker actief op vakantie, jammer van je telefoon en veel plezier met het vervolg. Tip: wel goed op mijn souvenier blijven passen!!! Liefs, mama

• 27 April 2014 - 13:46

Martine Miedema:

fijn om weer iets van jullie te horen! Verveeld al dat gereis nog niet???Veel plezier verder.
    Dikke knuffel van oma

• 27 April 2014 - 13:54

Martine M:

net nog even alle foto's bekeken. Heel prachtig allemaal! En wat een schitterende natuur! xxxxx Oma

• 27 April 2014 - 19:30

Suzanne Miedema:

Hey iertje :)
    Al weer ruim een maand in Azië en alle verhalen klinken hartstikke goed!! (minus de iphone story dan, maar ik zie je het later wel heel stoer tegen je eigen kinderen vertellen hoor :P)
    Als ik op de kaart van Vietnam kijk ben ik weer zeer onder de indruk van de originaliteit van alles namen (La Hang, Ha Long, Lo Lang.... zo kun je wel even doorgaan).
    Weten jullie al een beetje wanneer jullie naar Cambodia gaan? En hoe staat het met jullie bruine kleurtjes?
    Enjoy!!!
    Liefs

• 28 April 2014 - 09:07

Iris:

Hey suusje,
    Ons visum verloopt 10 mei, dus tegen die tijd gaan we naar Cambodja. Wat die namen betreft: wij spreken ze blijkbaar allemaal verkeerd uit. Wilde we naar Son Teach; buschauffeur kijkt ons raar aan. Ja Son Trach.... ooh SÓN TRÁCH!?
    Ja dat zeiden we toch de hele tijd...!!
    Bruine kleur wordt aan gewerkt; stranddagje in Hoi An heeft wel geholpen!

X Iris