Nong Khiaw - Sam neua - Vieng Xia - Vietnam! - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Iris Miedema - WaarBenJij.nu Nong Khiaw - Sam neua - Vieng Xia - Vietnam! - Reisverslag uit Xóm Pho, Vietnam van Iris Miedema - WaarBenJij.nu

Nong Khiaw - Sam neua - Vieng Xia - Vietnam!

Blijf op de hoogte en volg Iris

12 April 2014 | Vietnam, Xóm Pho

Het eerste deel van dit verslag probeer ik te schrijven in de bus van Nong Khiaw naar Sam Neua. Het is een lokale bus dus toen wij (7 toeristen) in wilden stappen leek het alsof hij al overvol was. Gelukkig werden er overal zitplaatsen vandaan getoverd. De wegen hier zijn lekker bochtig en blijkbaar is het gebruik hier dat je als je blind de binnenbocht in gaat je even toetert en hoopt dat er dan niks aankomt. Heel ontspannen zitten we hier dus niet maar dat hoort bij het avontuur hè! Gister hebben we een heel leuk dagje gehad in Nong Khiaw. Met een gids zijn we een half uur de rivier op gevaren en onderweg bij een klein 'Khmu' dorpje gestopt. Alle kinderen kwamen ons begroeten en we hebben namen uitgewisseld. Er zijn opvallend veel namen met een aaa erin zoals daaaaaw en saaaaan etc. Kindjes waren heel lief maar vooral toch echt uit op onze armbandjes, dus die hebben we ook maar daar achtergelaten. Vervolgens een tocht gemaakt door de rijstvelden naar een waterval waar we en traditionele Laotiaanse lunch hebben genuttigd. Beter dan dat andere Laotiaanse eten.... maar heel lekker was het niet. Laten we zeggen dat hij te doen was. Na het wandelingetje terug naar het water de rivier afgegaan in een kayak. Was vooral genieten van het uitzicht maar erg leuk om een keer te doen! Lekker bijgekomen van deze actieve dag met een beer Lao en heerlijk spotgoedkoop Indiaans eten. Op tijd gaan slapen om nu dus in deze gezellig bus naar Sam Neua te stappen.
In Sam Neua aangekomen blijkt dat de busrit spannender was dan de stad zelf: er is vrij weinig te doen. Er zijn een stuk of twintig guest houses, maar één restaurant en een internet cafe zonder internet. De food market was wel een leuk gezicht. Ze vinden het belangrijk om alles zo vers mogelijk te houden dus vissen in watertanks en levende kikkers met de pootjes bij elkaar gebonden krioelden over de tafel. De volgende stop was Vieng Xai; hier hebben we een tour gedaan door grotten waar de Laotiaanse communisten tijdens de tweede Indochinese oorlog zich verscholen tijdens de Amerikaanse bombardementen. Erg indrukwekkend en interessant om te zien en de audioguide te horen.
Drie dagen hebben we ons vermaakt in Vieng Xai omdat we moesten wachten tot ons visum inging. We hebben de helft van de tijd bij het enige restaurant doorgebracht: ontbijt, lunch en avondeten allemaal lekker Indiaans eten! :) En verder ons vermaakt met lezen, zonnen en een eigen kaartspel maken van losse blaadjes. Donderdag was het eindelijk tijd om Laos gedag te zeggen en een wederom héérlijke bus naar Vietnam te pakken. Ruben heeft op een tonnetje gezeten en mijn knieën zijn blauw van de stoel voor me. Maar we zijn in Vietnam! Van een afgelegen dorp in the middle of nowhere van Laos met één restaurant naar Hanoi: een bruisende stad met dodelijk chaotisch verkeer en enorm veel te doen en te ontdekken! We hebben hier al heerlijk Bun Ca gegeten: een soort bouillon met veeeeel knoflook, varkensreepjes vd bbq en veel verse groenten. Heerlijk! Ik heb veel zin om nu meer van de stad te gaan genieten en ik heb zo'n gevoel dat ik het hier wel naar m'n zin ga hebben! Volgende keer horen jullie of het gelukt is.... To be continued!

• 12 April 2014 - 16:05

Suzanne:

Ziet er goed uit!!!
    Die hoedjes van die mensen zijn zo leuk :)
    En is Vietnam toevallig ooit onder regie van Amerika geweest? (Al die idiote elektriciteits draden kris kras een paar meter boven de straten zie je hier ook!)

Liefs suus

• 13 April 2014 - 18:29

Iris:

Regie.... regie... ik weet niet of je het zo kan noemen. Ze hebben het wel geprobeerd maar ik denk niet dat ze veel aan de opbouw van het land gedaan hebben... Meer het bombarderen....

• 15 April 2014 - 08:02

Mama:

Wat een prachtige!!! foto's bij dit en het vorige bericht, echt genieten voor de thuisblijvers. Nu, Iris en Ruben, veel plezier in Hanoi. Liefs, mama

• 19 April 2014 - 10:01

Martine Miedema:

lieve Iris ik had je een lang appje gestuurd maar hoorde van papa dat je telefoon gestolen is....Ik zal er niets over zeggen!!!!Wat fijn dat Hanoi zo mooi is. Daar houden jullie het dus wel even vol.
    Fijne paasdagen al zul je er daar misschien weinig van merken Knuffel voor jou en groet voor Ruben