Vang Vieng, Luang Prabang & Nong Khiew - Reisverslag uit Ban Hatxao, Laos van Iris Miedema - WaarBenJij.nu Vang Vieng, Luang Prabang & Nong Khiew - Reisverslag uit Ban Hatxao, Laos van Iris Miedema - WaarBenJij.nu

Vang Vieng, Luang Prabang & Nong Khiew

Blijf op de hoogte en volg Iris

03 April 2014 | Laos, Ban Hatxao

Na snel weer uit het stoffige Vientiane te zijn vertrokken zijn we met een extreem hobbelige bus naar Vang Vieng gereden. Wat een heerlijk relaxed stadje is dat! We hadden een hotel op de derde verdieping met echt geweldig uitzicht op de limestone cliffs. Een dagje heerlijk gezwommen bij de blue lagoon met mensen die we daar ontmoet hadden en een dagje wezen tuben: een must-do in Vang Vieng. In een bandje 5 km een rivier afdobberen terwijl je onderweg door verschillende barretjes tegenkomt. Tussen de bergen door drijven was een waanzinnig mooi gezicht: nog tien keer mooier dan de fotocamera kan vastleggen.
Na drie nachten Vang Vieng de bus gepakt om aan ons eerste echte cultuuravontuur te beginnen: Luang Prabang, de oude hoofdstad van Laos.
We hebben fietsen gehuurd en zijn een beetje door de stad gaan touren. Onder andere de Phu Si bezocht (een heuvel met een voetafdruk van Budha) en Wat Xieng Thong, waar een prachtige tempel met een hele mooie mozaïek van een boom (tree of enlightment) staat en nog wat interessante gebouwtjes
(stupas). 'S avonds naar Utopia geweest: een sprookjesachtige junglebar met hippe cocktails en alleen maar backpackers én tafelvoetbal. We hebben die mensen daar even wat laten zien en worden nu het dream team genoemd ^^. De volgende dag nog even goed gebruik gemaakt van de fietsen en de Royal Palace bezocht met bijbehorende Wat en dé Budha waar Luang Prabang naar vernoemd is: Pha Bang. Een klein gouden beeldje van zo'n 80cm groot.... (Dat ze daar nou zoveel moeite voor gedaan hebben maar oké...)
De dag erna naar een waterval/berenrescue geweest. Het verhaal gaat dat een oude man ging graven op een berg, toen hij water vond en er een waterval ontstond. Vervolgens kwam er een gouden eland die het daar wel fijn vond en daarom heet de waterval Tat Kang Si (graven, eland, waterval)! Laos logica ten top! Je komt binnen bij het berenreservaat: de beren chillen hier in hangmatten. Als je verder doorloopt zie je eerst een kleine waterval, maar omhoog is er steeds een hoger niveau met nog grotere en bredere watervallen. De hoogste is zo'n dertig meter. Je kan er heerlijk zwemmen en van de kleine watervalletjes af springen! :)
De volgende ochtend vroeg opgestaan om ons visum voor Vietnam op te halen en een minivan te pakken naar een klein dorpje Nong Khiew. Dit stukje wilden we eigenlijk met boot doen, maar de Chinezen zijn een dam aan het bouwen dus dit gedeelte van de rivier is afgesloten. Helaas want dit was de meest oncomfortabele reis so far. We crosden met 80km/h over een verschrikkelijk wegdek waar je bij elke hobbel een meter uit je stoel schoot en we hebben ons flink bezeerd aan het plafond van de auto. Inmiddels zijn we weer bijgekomen en morgen maken we een tripje: kayakken en trekken naar een waterval in de buurt! Daarover later meer! Foto's beloof ik een keer te proberen te plaatsen maar de WiFi trekt het meestal niet helaas.
Voor nu: Sabai dee! :)

Ps. Tips bijgehouden in een boekje voor het geval er nog mensen naar Laos willen (Suus? ;) )

• 03 April 2014 - 14:47

Liza:

Hahahahaha wat een avonturen :P Klinkt echt tof! En vet mooi ook!
    Maar vooral die beren in hangmatten wil ik wel een foto'tje van als die er zijn XD

• 03 April 2014 - 14:48

Mama:

Lieve Iris, wat een spannende en mooie verhalen; heerlijk zo'n waterval! Blij dat het goed gaat met jullie en veel plezier in Vietnam, xxx - jes, mama

• 03 April 2014 - 16:14

Daan:

Awesome!

• 03 April 2014 - 16:48

Suzanne:

Foto's foto's foto's!!!!!!!

Geniale manier van taalgebruik hebben die Laotianen :)
    Dank je wel dat je alle tips opschrijft, dit moet ik zeker eens met eigen ogen gaan zien (als ik na amerika weer geld heb...)!

Geniet van het kayakken en de heerlijke rijstijl van de aziaten ;)
    Liefs

Suus

• 03 April 2014 - 17:43

Anneke De Ruiter:

leuk weer deze update Iris! ik zat gister in het zonnetje te lezen uit het boek van Dolf de Vries over Laos en Cambodja en las over het tuben in Vang Vieng; klinkt heel relaxed! en over Luang Prabang en de gouden Boedah; goed dat jullie daar fietsen hebben gehuurd; leuk dat we ook even geskyped hebben Rub! veel plezier straks in Vietnam!!
    xx

• 04 April 2014 - 09:00

Harald:

Prachtig verslag Iris. Top avontuur en cultuur belevenis daar. Fijn dat het jullie goed gaat. Veel plezier met het vervolg. Groeten aan Ruben.

• 11 April 2014 - 15:17

Oma Martien:

hi Iris, gelukkig kan ik op mijn nieuwe laptop weer mailen en ontvangen en jouw prachtige verhalen lezen. Ik geniet er van!!!
    Heel veel cultuurplezier verder. Je hebt Suus ook al weer aangestoken lees ik.
    Dikke knuffel van oma

• 11 April 2014 - 19:54

Janneke:

Ah Ier wat klinkt het heerlijk! Geniet ervan meis!!! Ik wil graag je verhalen horen en nog meer foto's zien als je terug bent! :D Misschien kunnen we er een dubbele afspraak van maken inclusief de foto's en verhalen van Suus ;) wat een wereldreizigers zijn jullie! Ik kijk uit naar je verdere verhalen! Dikke kus, Janneke